İnce ve kaba motor dediğimiz, insanın vücudunu hareket ettirme kabiliyetidir.

Kaba motor; yürümek, koşmak, zıplamak, top atmak, tutmak, merdiven çıkmak, bisiklete binmek, ağaca tırmanmak gibi örneklendirebileceğimiz büyük kas gruplarının hareketi ile gerçekleşir.

İnce motor ise; el ve parmakların kullanımıyla küçük kasların çalışması ile gerçekleşen hareketlerdir. Örn: Kalem tutma, kesme, boyama, yırtma, yapıştırma, boncuk dizme, çatal-kaşık kullanımı, düğme ilikleme gibi eylemler küçük kas hareketleridir.

Bebeklik çağında (0-2 yaş) kaba motor gelişimi hızlıyken, 2 yaş sonrası ince motor gelişiminde hızlanma görülür.

Okul öncesi dönemde de süregelen bu gelişim alanı önemli ve değerlidir. El göz koordinasyonunu geliştirmek, çocuk, aile, okul işbirliği içinde ele alınmalı ve ilerleyen zamanda çocuğun akademik hayatında etkili olduğu gözden kaçırılmamalıdır. Özellikle ilkokula başlayan çocuklarda sıklıkla görülen kalem tutmada zorluk, yazı yazarken yorulma, takip edememe, kopyalayamama sıkıntılarının temel nedeni el göz koordinasyonu, yani küçük kas becerisi eksiklikleridir.

Küçük kas becerilerini geliştirmek mümkündür ve son derece basit oyun ve oyuncaklarla her yerde rahatlıkla uygulanabilir.

2-3 yaş
-2,5 cm’lik 8 küp ile kule yapabilir.
-Kalın bir pastel boyayı avuçlayarak tutar.
-Büyük ölçüde lateralleşme (tercih ettiği eli) gerçekleşmiştir.
-3 parçalı yap-bozu tamamlar.
-Sayfaları tek tek çevirir.
-Kavanoz kapağını kapatıp açar.
-Yatay ve dikey çizgilere benzer çizgiler çizer.
-Kağıtları yırtabilir.

3-4 yaş
-2,5 cm’lik 9 küp ile kule yapabilir.
-Keçeli kalemi baş, işaret ve orta parmağı ile tutar.
-Dikey bir çizgiyi ya da yuvarlağı kopyalar.
-Bir resmin genelini boyar.
-4-5 parçalı yap-bozu tamamlar.
-Kağıdı ikiye keser.
-12 boncuğu rahatlıkla ipe dizer.
-Parmak boyası, yapıştırma, kil benzeri etkinliklerden keyif alır.
-Basit şarkı ve tekerlemeleri söylerken sözlere ilişkin parmak oyunlarını yapar.

4-5 yaş
-2,5 cm’lik 10 küp ile kule yapabilir.
-5-6 blokla çeşitli yapılar inşa eder.
-Kurşun kalemi üç parmağı ile tutar.
-Şekillerden oluşan bir diziyi kopyalar. (+X/..gibi)
-Tanınabilir bir insan resmi çizer. (Baş, kollar, bacaklar…)
-6-10 parçalı yap-bozu yapar.
-Büyük resimleri keserek çıkartır. (Öncelikle daire)
-Küçük bir sürahiden süt döker.
-Kendi elinin izini çıkarır.
-Parmak oyunlarını sözleri ve hareketleriyle tekrarlar.

5-6 yaş
-2,5 cm’lik 13 küp ile kule yapabilir.
-Üçgen ve yıldız gibi şekilleri kopyalar.
-Kendi adını, bazı kelimeleri ve rakamları kopyalayarak yazar.
-Harf ve sembolleri ters yazması sıklıkla görülebilir. (Yön kavramı 6 yaşın sonuna doğru gelişecektir.)
-Sağdan sola doğru yazabilir.
-Kelime ve harfler arasında ki boşlukları düzenli değildir.
-6 parçadan oluşan bir insan çizer.
-En az 6-12 parçalı yap-bozu tamamlar.
-Makas ile ayrıntılı resimleri kesip çıkartabilir.
-Bloklarla değişik yapılar inşa eder.